Suburbiile Chișinăului sunt zone care ni le imaginăm a fi departe de aglomerațiile urbane, care promit liniște, aer curat, spații de joacă și recreere. Proximitatea acestora de urbe, dezvoltarea recentă a infrastructurii și căilor de acces, îmbunătățirea rețelelor de transport public, fac suburbiile atractive atât pentru locuitori, cât și pentru potențiali dezvoltatori.
Acesta este și cazul orașului Durlești. În ultimii ani, pe teritoriul localității au fost construite zeci de blocuri multietajate, în contrast caselor particulare cu maxim două-trei nivele ce împânzesc localitatea. Ritmul rapid de ridicare a blocurilor multietajate nu este însoțit de dezvoltarea infrastructurii rutiere, socio-economice sau culturale. Autoritățile locale nu au o viziune pe termen lung care să combine tendințele de urbanizare cu așteptările și necesităților locuitorilor.
Analizăm în continuare strada de acces către suburbia Durlești, explicăm situația actuală, prezentăm planurile autorităților și oferim idei pentru o dezvoltare armonioasă.
Strada Tudor Vladimirescu – fără trotuare și marcaj rutier, cu inundații și ambuteiaje
Strada Tudor Vladimirescu conectează or. Durlești cu sectorul Buiucani al capitalei. Artera își are prelungirea în străzile Vasile Lupu, Ion Creangă și Ion Pelivan din Chișinău. Zilnic, mii de oameni circulă pe această stradă în drum spre serviciu, școală, piață etc., fie cu transportul public, cel personal sau pe jos. Astfel, este unul din cele mai aglomerate drumuri din Durlești. Convențional, strada este împărțită în două – până și după sensul giratoriu de la Uzina Chimică „Aschim”. În acest text, analizăm partea de până la uzină.
Strada are două benzi de circulație. Marcajul rutier, de cele mai multe ori, este aproape invizibil. Nu există bandă separată pentru transportul public sau cel alternativ. În orele de vârf, se crează ambuteiaje care pornesc încă înainte de intrarea în localitate, pe străzile din sectorul Buiucani.
Când plouă, sistemul de evacuare a apelor pluviale nu face față. Strada se inundă și îngreunează traficul rutier, deplasarea pietonilor este practic imposibilă.
Infrastructura pietonală este slab dezvoltată. Trotuarele sunt stricate, nu au bordurile coborâte pentru a facilita accesul cărucioarelor, iar pe mai multe sectoare de drum chiar lipsesc sau sunt acaparate de mașinile parcate. Printre agenții economici care își desfășoară activitatea aici sunt stații de deservire auto, stații PECO, frizerii, magazine etc.
Pe majoritatea terenurilor de pe ambele părți ale străzii, sunt construite case individuale, cu un nivel sau două, așa cum prevede Planul Urbanistic General (PUG) actual – zonă rezidențială.
În ultimii ani, au început să apară blocuri multietajate. Prin schimbarea regimului de înălțime prevăzut de PUG, agenții economici au reușit să „dezvolte” zona și să construiască clădiri cu 7-9 nivele.
Unele blocuri au fost construite fără a asigura suficient spațiu pentru terenuri de joacă pentru copii, locuri pentru plimbări, spații verzi sau locuri de parcare. Astfel, oamenii care locuiesc în aceste blocuri sau cei care vin în vizită parchează haotic și blochează accesul pietonilor pe trotuar.
Mai mulți proprietari ai caselor particulare din apropierea construcțiilor multietajate au fost lipsiți de lumina naturală. Liniștea și intimitate acestora au fost perturbate.
Anticipând faptul că urmează să apară tot mai multe blocuri de-a lungul străzii, oamenii au fost nevoiți să își vândă proprietățile. Astfel, se observă mai multe terenuri cu case nelocuite sau demolate.
Per ansamblu, strada principală de acces în orașul Durlești nu corespunde unei imagini potrivite pentru intrarea în cea mai mare suburbie a capitalei. Analizăm în continuare planurile de dezvoltare a acesteia.
Propuneri de dezvoltare – lărgire, reorganizarea traficului, blocuri multietajate
Primăria nu are o viziune de ansamblu despre cum trebuie dezvoltată strada Tudor Vladimirescu, astfel ca probleme precum ambuteiajele, inundațiile, lipsa infrastructurii pietonale să fie rezolvate. Pentru a înțelege planurile autorităților locale, am analizat subiectele discutate în ultima perioada de Consiliul local cu referire la această zonă și am solicitat informații suplimentare. Am identificat două direcții prin care autoritățile își propun să dezvolte zona – infrastructura rutieră și construcții de-a lungul străzii.
Infrastructura – proiect de lărgire a străzii și reorganizarea circulației
În iunie 2021, prin decizia 4.1.6 din 29.06.2021, au fost alocați 400 000 lei pentru proiectarea extinderii străzii Tudor Vladimirescu. Am întrebat Primăria or. Durlești dacă a fost elaborat acest proiect și am solicitat o copie. În răspunsul recepționat, reprezentanții primăriei ne-au spus că, din cauza construcțiilor și obiectivelor existente de-a lungul străzii, extinderea carosabilului prin amenajarea unor benzi noi de circulație este imposibilă.
Totuși, primăria ne-a comunicat că au fost identificate un set de măsuri pentru fluidizarea traficului – reorganizarea circulației pe anumite porțiuni de drum prin instalarea indicatoarelor rutiere cu sens unic, schimbarea direcțiilor de deplasare a transportului, instalarea unui semafor pietonal și reamenajarea sensului giratoriu de la Uzina „Aschim". Primăria spune că analizează posibilitatea implementării setului de măsuri în termene cât mai restrânse, de comun cu Serviciul sistematizare circulație rutieră din cadrul Direcției de poliție a municipiului Chișinău și specialiști în domeniu. Detalii sau termenele de executare a acestor măsuri nu se cunosc. Acestea nu au fost comunicate pe larg sau consultate cu cetățenii.
Referitor la soluții pentru celelalte probleme existente – inundațiile, infrastructura pietonală deficitară și lipsa infrastructurii pentru transportul public alternativ (trotinete, biciclete, etc.), primăria nu ne-a oferit niciun răspuns.
Construcții de-a lungul străzii – blocuri multietajate
În ultimii ani, autoritățile locale discută despre mai multe planuri de construcție a blocurilor multietajate pe ambele părți ale străzii.
În iulie 2021, primăria orașului Durlești a organizat consultări publice despre construcția a două blocuri de locuit cu 12 nivele și un număr total de 206 apartamente la intersecția străzilor Paris și Tudor Vladimirescu. Mai exact, pe terenurile de pe adresele T. Vladimirescu nr. 34, 36, 36/a, 38.
Informația despre aceste consultări nu a fost publicată pe site-ul primăriei Durlești și nu au fost atașate materialele aferente, dar a fost publicată doar în Monitorul Oficial – o sursă la care are acces doar o mică parte din cetățeni. Cu toate acestea, subiectul a fost mediatizat în rețelele sociale de echipa Primăria Mea și astfel la consultări au fost prezenți zeci de locuitori ai orașului Durlești și consilieri locali.
Reprezentantul companiei care a elaborat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) a prezentat conceptul. Mai mulți din cei prezenți s-au expus împotriva construcției blocurilor, menționând că acestea ar crea ambuteiaje și mai mari și că ar încălca regimul de înălțime din zonă.
Procesul verbal al consultărilor nu a fost publicat pe site-ul primăriei. Am solicitat să ni se ofere o copie a acestuia și mai multă informație despre etapa la care se află acest caz, însă nu am primit niciun răspuns.
De cealaltă parte a străzii, există planuri de construcție a altor 17 sau 27 de blocuri. Cel puțin, asta prevăd două variante ale PUZ-urilor pentru zona de la intrarea în Durlești până la intersecția cu strada 27 august pe care instanța de judecată obligă Consiliul local să voteze. Nu se cunoaște exact care dintre cele două variante este cea finală – investitorul declară că e cea cu 17 blocuri, iar aleșii locali afirmă că le-a fost prezentat și un plan cu 27 de blocuri.
În total, pe partea din vale a străzii, se planifică construcția a în jur de 38 de blocuri. Aparent există încă un PUZ pentru pentru zona de la str. 27 august până la cercul de la Aschim. Asta am aflat la discuțiile publice despre care relatăm în continuare.
Discuții publice – cum dezvoltăm strada Tudor Vladimirescu
AO Primăria Mea a organizat o discuție publică, la care au fost invitați reprezentanții primăriei, agenții economici și locuitorii or. Durlești. Am discutat ce prevăd aceste planuri și dacă sunt în conformitate cu prevederile legale. Am întrebat locuitorii cum și-ar dori ei dezvoltarea străzii Tudor Vladimirescu.
Referitor la lărgirea și amenajarea străzii, aleșii locali au menționat că au cerut primăriei să apeleze la Chișinău Proiect pentru a elabora o soluție arhitecturală pentru lărgirea și amenajarea străzii. Ei consideră că există soluții precum amenajarea unei benzi reversibile, interzicerea virării la stânga spre str. Paris ș.a. Totuși, potrivit aleșilor, ei nu au primit niciun răspuns. Menționăm că la solicitarea noastră, primăria ne-a comunicat că lărgirea străzii nu este posibilă, însă la moment se analizează alte posibilități de reorganizare a traficului.
În legătură cu planurile de construcție a blocurilor, consilierii au spus că nu sunt de acord să execute o decizie care îi obligă să voteze un PUZ pe care nu l-au văzut și care nu este în conformitate cu normele legale. Mai mult, ei au afirmat că, la diferite etape, le-au fost prezentate diferite PUZ-uri, care prevedeau construcția fie a 17, fie a 27 de de blocuri. Suplimentar, au declarat că există și un alt PUZ pentru zona de la cercul de la Aschim până la str. 27 august, care prevede construcția a încă 11 blocuri.
Aleșii locali au menționat că au adoptat o decizie care prevede că în zona respectivă se pot construi clădiri nu mai înalte de 9 metri și vor solicita de la primară să elaboreze un plan urbanistic pentru întreaga stradă. Totuși, proiectul a fost aprobat la 25 august 2022. Respectiv, are efect doar asupra deciziilor adoptate după această dată.
Suplimentar, consilierii au menționat că au solicitat primăriei ca toate autorizațiile de construcție eliberate după 2019 să fie publicate pe site-ul primăriei, așa cum prevede legea. Tot ei au declarat că vor angaja avocat care să le reprezinte interesele în instanța de judecată, așa cum au încercat să facă și în cazul construcțiilor pe Tudor Vladimirescu, când jurista primăriei a refuzat să îi mai reprezinte, dar au întâmpinat mai multe piedici.
Reprezentanții primăriei nu au dat curs invitației noastre și nu au fost prezenți la discuții. Totuși, am primit un răspuns în care primăria ne spune că a informat consilierii despre ședințele de judecată, însă aceștia intenționat nu s-au prezentat și au astfel au favorizat emiterea hotărârii care i-ar obliga să voteze acest PUZ.
Reprezentanții dezvoltatorilor PUZ-urilor despre care am discutat nu au venit la discuții. Totuși, au fost prezenți reprezentanții unui alt dezvoltator, care au aflat despre discuții din rețelele de socializare. Ei au prezentat un proiect de construcție a unui bloc pe adresa Tudor Vladimirescu 53, lângă stația PECO. Potrivit lor, proiectul a fost consultat în 2020, însă nu a fost aprobat de consilieri. Aleșii locali i-au invitat să prezinte repetat proiectul, pentru a fi examinat în cadrul unei comisii mixte.
Locuitorii au susținut propunerea consilierilor de a nu permite construcția clădirilor care ar depăși 9 metri. Ei au menționat mai multe probleme care ar apărea odată cu construcțiile propuse, precum ambuteiajele, inundațiile și alunecările de teren. Au spus că nu au încredere în promisiunile dezvoltatorilor, deoarece de mai multe ori acestea au fost încălcate. Un exemplu este construcția din str. Dacilor 47, care a depășit înălțimea stabilită inițial și în cazul căreia nu au fost întreprinse măsuri din partea autorităților de a stopa construcția. În aceeași zonă, la moment sunt alte două terenuri îngrădite pe care se planifică o construcție (str. Dacilor 40, 42). Locuitorii spun că nu cunosc ce urmează să se construiască acolo și au solicitat ajutorul consilierilor să obțină informații.
Despre o problemă cu un bloc deja ridicat pe str. Tudor Vladimirescu, ne-a povestit un alt locuitor din zonă. El afirmă că acesta a fost construit în apropierea casei lui și a depășit numărul de nivele stabilit inițial. Mai mult, blocul nu asigură locuri suficiente de parcare și astfel mașinile parcate la acest bloc deseori îi blochează accesul spre curtea lui.
Oamenii prezenți la discuție au îndemnat toți locuitorii din or. Durlești să se implice, deoarece eventualele construcții de pe strada Tudor Vladimirescu îi vor afecta pe toți. Acestea vor provoca ambuteiaje, nu vor asigura infrastructura socială, precum școli și grădinițe și vor crea probleme pentru rețelele inginerești existente, provocând inundații.
Îndemnului locuitorilor li s-au alăturat și aleșii locali, care au solicitat oamenilor să li se adreseze oricând identifică eventuale construcții care le-ar afecta casele și calitatea vieții. Ei au menționat că chiar dacă unii dezvoltatori încearcă să ocolească legea și să meargă în instanță pentru a-i obliga să aprobe astfel de proiecte, consilierii vor opune rezistență și vor întreprinde măsuri pentru a stopa astfel de fărădelegi.
Cum poate o instanță de judecată să oblige aprobarea unui PUZ
În mod normal, elaborarea și aprobarea unui Plan Urbanistic Zonal trebuie să fie un proces participativ – să fie întrebați oamenii cum cred ei că trebuie dezvoltată zona, ce obiective trebuie construite, cum trebuie amenajată infrastructura etc.
Totuși, de cele mai multe ori, astfel de documente sunt aprobate fără participarea locuitorilor – nu se anunță consultări publice conform prevederilor legale, se includ pe ordinea de zi a comisiilor de specialitate, apoi la Consiliu și astfel devine un document care permite dezvoltatorilor să construiască clădiri despre care oamenii nu cunosc și care, în cele din urmă, le afectează calitatea vieții.
Uneori, așa cum a fost și în cazul PUZ-ului pentru zona sus-menționată de pe strada Tudor Vladimirescu, PUZ-urile sunt aprobate prin instanța de judecată, fără să fie consultați locuitorii și chiar fără ca consilierii să le examineze detaliat.
Dezvoltatorul înaintează o cerere către Consiliu. Dacă cererea nu este examinată în termenele prevăzute de lege, acesta merge în judecată și, din lipsa interesului sau capacității autorităților locale de a-și apăra poziția, obține o decizie judecătorească care îi oferă dreptul să construiască cele planificate.
Această practică este des întâlnită și nu doar în Durlești. Deși au fost mai multe încercări de a o stopa, până în prezent nu există un mecanism clar.
Pentru a preveni astfel de situații, locuitorii pot întreprinde o serie de măsuri – de la solicitarea informațiilor despre construcții până la proteste sau apărarea drepturilor lor în instanța de judecată. Detalii despre acești pași le găsiți pe platforma lansată de echipa Primăria Mea construimorasul.md.
Ce se mai poate de făcut în cazul străzii Tudor Vladimirescu
Principala stradă de intrare în or. Durlești trebuie să fie accesibilă, confortabilă și atractivă pentru toți locuitorii – pietoni, șoferi, proprietari de afaceri, părinți, copii etc. Strada Tudor Vladimirescu are un potențial enorm. De-a lungul străzii pot fi amenajate trotuare accesibile, piste pentru transport alternativ, zone verzi, magazinașe și buticuri cochete, o piață agricolă, zone de odihnă, sport și agrement, cabinete medicale și alte obiective care ar crea inclusiv noi locuri de muncă pentru oamenii din zonă.
Pentru a planifica toate acestea, este nevoie de un Plan Urbanistic Zonal pentru întreaga stradă sau chiar un Plan Urbanistic General actualizat, elaborat într-un mod participativ, cu consultări publice, discuții, analize și decizii informate. Elaborarea acestuia trebuie inclusă în proiectul de buget al localității, care urmează a fi analizat și adoptat până la sfârșitul anului.
Referitor la decizia instanței care obligă consilierii de a aproba planurile de construcție a blocurilor multietajate, aleșii locali ar putea angaja un avocat care să reprezinte interesele consiliului într-un mod eficient și care să-i ajute să identifice soluții pentru această situație care vădit s-a întâmplat cu încălcarea mai multor norme legale.
În tot acest proces, locuitorii trebuie să fie implicați, să susțină eforturile autorităților, să participe la discuții publice, să solicite informații și să ceară dreptul la un oraș bun.
Echipa Primăria Mea va urmări în continuare acest caz, va solicita primăriei informații suplimentare, va informa despre acțiunile care se întreprind și va îndemna comunitatea să se alăture eforturilor.
Un oraș bun este un efort comun.